اصحاب الراس چه کسانی می باشند؟ :: سربداران 313

سربداران 313

سربداران 313
برخی از پیامک های شما:
سلام بر سربازان مجازی ایران.من تمام دوستامو با شما اشنا میکنم تا از مطالب مفیدتون بهره مند بشوند و بدونند ماهواره چطور فرهنگمونو میگیره تلاش شما برای آگاه سازی مردم ستودنیه .به امید جهانی شدن سربداران.(مهتاب)
[7975***0936]
**********
درود خدا برشما جوانان ارزش ی نویس . وبتون واقعا روی من تاثیر گذاشته خدا اجرتون بده که چشمای منو باز نمودید و به من کمک کردید (شاکری)
[2589***0912]
**********
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیریت محترم و نویسندگان ازرشی . و با ارزوی قبولی طاعات و عبادتون . الحق وبسایت مفیدی دارید و انشالله پیروز و سربلند باشید (نادعلیپور)
[4851***0930]
**********
سلام و عرض ادب خدمت مدیریت پایگاه فرهنگی مذهبی سربداران ، وبسایت بسیارعالی و اموزنده و دشمن شکن دارید فقط خیلی دیر مطالبتون به روز میشه چرا؟(محمدی)
[5123***0936]
**********
درودخدا بر تو ای مدیریت گرامی آقای مقدسی و نویسندگان محترم خانوم سلیمانی و اقای محمدی خدا اجرتون بده چنین وبهایی در دنیای مجازی واقعا تاثیر گذار و دشمن شکن هست امیداوارم به هدفتون برسید (مرتضی ذالفقار)
[9857***0912]
**********
سلام . به نظر من وبلاگ سربداران از نظر مطالب خوبه گرافیگ هم بد نیست (موسوی)
[3695***0930]
**********
درود خدا بر شما . مطالب سربداران خوبه اما اگر به هاست تبدیل کنید و از وبلاگ بردارید و فقط روی مطالب ناب کار نکنید مثلا ویدیو اهنگ مداحی زیارت از این ها هم در وبتون قرار بدید اگر این کاروکنید هیچ فک نکنم در این دنیای مجازی چنین وبسایت وجود داشته باشه البته از روی مطالب شما میگم(حیدری)
[9189***0912]
**********
سلام علیکم . اللهم عجل لولیک الفرج .... بابا دمت گرم گل کاشته اید (حسینی)
[8659***0918]
**********
نویسندگان
پیوندها
لوگو دوستان
لوگو و بنر سربداران
سربداران313رادنبال کنید

اصحاب الراس چه کسانی می باشند؟

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰ ق.ظ

به اصحاب الراس در دو آیه قرآن اشاره شده: ۳۸/ فرقان و ۱۲/ ق
واژه ‹‹ رس ›› در اصل به معنی « اثر مختصر »است . مثلاً گفته میشود ‹‹ وجد رسا من حمی ›› یعنی اثر مختصر از تب را در خود یافت . جمعی از مفسران بر این عقیده اند که ‹‹ رس ›› به معنی چاه است و علت نامیدن این قوم به این نام یا به خاطر آن است که اثر کمی از آنها بجای ماده یا به جهت آن است که در چاههای فراوان آب داشتند و یا به واسطه فرو کشیدن چاههایشان هلاک و نابود شدند . در اینکه این قوم چه کسانی بودند ؟ در میان مورخان و مفسران گفتگو بسیار است (۱) .

 

 

۱- بسیاری عقیده دارند که ‹‹ اصحاب رس ›› طایفه ای بودند که در یمامه زندگی می کردند و پیامبری به نام ‹‹ حنظله ›› بر آنها مبعوث شد و آنان وی را تکذیب کردند و در چاه افکندند، حتی برخی نوشته اند که آن چاه را پر از نیزه کردند و دهانه چاه را بعد از افکندن او با سنگ بستند تا آن پیامبر شهید شد .
۲- بعضی دیگر اصحاب رس را مردم زمان شعیب می دانند که بت پرست بودند و دارای گوسفندان بسیار و چاههای آب و رس نام چاه پزرگی بود که فروکش کرد و اهل آنجا را فرو برد .
۳- بعضی دیگر عقیده دارند که رس ، قریه ای در سرزمین یمامه بود که عده ای از بقایای قوم ثمود در آن زندگی می کردند و در اثر طغیان و سر کشی هلاک شدند .
۴- مرحونم طبرسی در مجمع البیان و فخر رازی در تفسیر کبیر و آلوسی در روح المعانی احتمال داده اند که آنها مردمی در انطاکیه شام بودند و پیامبرشان حبیب نجار بود .
حدیث دیگری در کتاب عیون اخبار الرضا از اباصلت مردی از حضرت رضا (ع) روایت کرده که امیر المومنین (علیه السلام ) در حدیثی طولانی راجع به اصحاب الرس می فرماید :۲ آنها مردمی بودند که درخت صنوبر را می پرستیدند و نام آن را ‹‹ شاه درخت ›› نهاده بودند و آن درختی بود که ‹‹ یانث ›› فرزند نوح آن را بعد از داستان طوفان بر کنار چشمه ای به نام ‹‹ رون آب ›› کاشته بود . این قوم دوازده شهر، آباد پیرامون نهری به نام رس داشتند و نام آنها آبان ، آذر ، بهمن ، اسفند ، فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ، تیر ، مرداد ، مهر و شهریور بود که مردم رس این اسامی را بر
ماههای دوازدگانه خود قرار دادند قوم نامبرده از آن صنوبر دوازده جوانه گرفته در هر یک از شهرهای خود یکی را کاشتند و از آن چشمه که صنوبر بزرگ کنار آنه بود به طرف آن جوانه ها و قریه ها بردند و نوشیدن از آب آن نهرها را بر خود حرام کردند، چون می گفتند زنده ماندن این دوازده خدا بستگی به آب این نهرها را دارد و سزاوار نیست کسی از آنها بخورد و مایه حیات خدایان کم شود و در هر ماه یک روز را در یکی از آن شهرها عیدی گرفتند و همگی در زیر درخت صنوبر آن شهر جمع شده قربانی هایی پیشکش و تقدیم آن می کردند و آن قربانیها را در آتش که افروخته بودند می سوزاندند وقتی دود آن بلند می شد برای درخت صنوبر به سجده می افتادند و گریه وزاری میکردند و شیطان هم از باطن درخت با آنها حرف میزد این عادت آنان در آن دوازده شهر بود تا آن که روز عید شهر بزرگ فرا میرسد نام این شهر ، اسفندار بود و پادشاهشان نیز در آن جا سکونت داشت و همه اهل شهرهای دوازده گانه در آنجا جمع شده به جای یک روز ، دوازده روز عید میگرفتند و تا آنجا که می توانستند بیشر از شهرهای دیگر قربانی می آوردند و عبادت میکردند، ابلیس هم به ایشان وعده می داد و امیدوارشان میکرد سالهای دراز بر این منوال گذشت و همچنان بر کفر و پرستش درختان ادامه دادند تا آنکه خداوند رسولی از بنی اسرائیل از فرزندان یهوا به سوی ایشان فرستاد، آن رسول مدتی آنها را به پرستش خدا وترک شرک میخواند ولی آنها ایمان نیاوردند پیغمبر نامبرده آن درختان را نفرین کرد تا خشک شدند لذا آنان تصمیم گرفتند پیغمبر خود را بکشند پس چاهی عمیق حفر کردند و او را در آن انداختند و آن قدر ناله او را گوش دادند تا برای همیشه خاموش گشت .
دنبال این جنایت خدای متعال عذابی برایشان مسلط کرد که همه را هلاک ساخت .
از اقوال گفته شده بر می آید که آنان بت پرست بودند و شاید علت انتساب این گروه به شیعیان از این جهت است که اهل سنت و خصوصاً وهابیت توسل به ائمه اطهار را شرک قلمداد میکنند .
۹۳/۰۴/۳۱
کـــمیل

نظرات  (۷)

سلام بر شما؛
برادر همسنگر اگر میشه لوگوی ما رو تعویض کنید چون اون یکی بلاک شده.

ممنون ... عیدتون هم مبارک.
۰۶ مرداد ۹۳ ، ۰۱:۴۰ مولا مهدی گل یاس
سلام علیکم
لوگوی شما در صفحه ی زیر درج شد:
http://mahdi-yas.loxblog.com/page/logo
لطفا لوگوی ما را هم درج کنید
عید فطر پیشاپیش مبارک


۰۵ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۶ مولا مهدی گل یاس
سلام علیکم
لوگوی شما در صفحه ی زیر درج شد:
http://mahdi-yas.loxblog.com/page/logo
عید فطر پیشاپیش مبارک
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۴۲ دنیای اسلام
سلام/لینک شدید.
لطفا پایگاه را لینک فرمایید.
در ضمن مایل به تبادل لوگو هستید؟
یا علی
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۵۴ حرف لر(کانون وبلاگ نویسان لرستان)
سلام
ممنونم
از ارسال لینک مطلبتون..
مطلب در حرف لر منتشر گردید.
یا علی
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۴۲ خبرگزاری جوانان
سلام سایت شما زیبا و پرمحتواست ؛ همچنین مطالبتان.

لطفا به خبرگزاری جوانان( وبلاگ ما) نیز سر زده و چون برای جوانان عزیز ساخته شده لطفا مارا در وبلاگ دوستان خود ثبت کرده تا هر وقت که خواستین بتوانید به راحتی به خبرگزاری جوانان دسترسی پیدا کنید.

برای هر مطلبی که در سایت خبرگزاری جوانان گذاشته میشود نویسندگان آن ساعت ها زمان میگذارند تا شما از آن لذت ببرید؛ پس خواهشا سپاسگزاری خود یا انتقاد یا پیشنهاد های خود را حتما برای ما به صورت کامنت بگذارید.

خبرگزاری جوانان همچنین نویسنده در هر زمینه میپذیرد اگر میخواهید نویسنده خبرگزاری جوانان باشید به صورت کامنت به مدیر سایت اعلام نمایید.


و همچنین میتوانید با خبرگزاری جوانان تبادل لینک و لوگو و حتی سفارش تبلیغات داشته باشید
در ضمن لوگوی شما در سایت ما قرار گرفته شما نیز این کا را بکنید.
باتشکر و سپاس فراوان.
سلام
طاعاتتون قبول.
شما با افتخار لینک شدید .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی