نگاهی بر فضیلت تلاوت دو سوره از قرآن کریم
فضیلت تلاوت سوره مبارکه حمد:
*پیامبر گرامی اسلام فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود.(مستدرک الوسائل ج 4 ص330)
*رسول خدا(ص)فرمود: هرکس سوره حمد را قرائت کند خداوند به عدد خواندن تمام کتابهایی که از آسمان نازل شده به او ثواب و پاداش عنایت می فرماید).الاختصاص ص39)
*ابن عباس از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است که: سوره حمد دو سوم قرآن کریم است. (مستدرک الوسائل ج 4 ص331)
*در روایتی رسول خدا(ص) آمده است: اگر سوره حمد را در یک کفه ی میزان و باقی سوره های قرآن را در کفه ی دیگر قرار دهند، سوره «حمد» هفت برابر سنگین تر است. ((مستدرک الوسائل ج 4 ص(330
فضیلت تلاوت سوره مبارکه انسان
در فضیلت تلاوت این سور مبارکه چند روایت نقل شده است که به ذکر سه مورد اکتفا می شود:
* در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ هَلْ أَتَى کَانَ جَزَاۆُهُ عَلَى اللَّهِ جَنَّةً وَ حَرِیراً وَ مَنْ اَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا قَوِیَتْ نَفْسَهُ الضَّعِیْفَةُ وَ...؛(1) کسی که سوره «هَلْ اَتَی» را بخواند، پاداش او بر خدای سبحان بهشت و لباسهای بهشتی است و کسی که به قرائت آن مداومت کند، نفس ضعیف او تقویت می شود«.
* از امام باقر(ع) روایت شده است: «کسی که سورة «هَلْ اَتَی» را در هر صبح پنجشنبه تلاوت کند، علاوه بر اینکه خدای رحمان چندین حور العین بر او تزویج می نماید، در قیامت نیز با پیامبر اکرم(ص) خواهد بود.»(2)
* شخصی به نام «علی بن عمر بن عطار» می گوید: روز سه شنبه محضر امام هادی(ع) شرفیاب شدم، حضرت فرمود: دیروز تو را ندیدم؟ عرض کردم: نخواستم روز دوشنبه مسافرت کنم. امام(ع) فرمود: «یَا عَلِیُّ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَقِیَهُ اللَّهُ شَرَّ یَوْمِ الْإِثْنَیْنِ فَلْیَقْرَأْ فِی أَوَّلِ رَکْعَةٍ مِنْ صَلَاةِ الْغَدَاةِ «هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ»، ثُمَّ قَرَأَ أَبُوالْحَسَنِ علیه السلام: «فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً»؛ ای علی! هر که بخواهد که خدا او را از خطر روز دوشنبه نگه دارد، در رکعت اول نماز صبح سوره «هَلْ اَتَی» بخواند، سپس امام(ع) برای تأیید مطلب، آیه یازدهم همان سوره را قرائت کرد(3).«
البته منظور از «ذلک الیوم» در آیه مذکور، روز قیامت است و تطبیق آن به روز دوشنبه نوعی جَرْی و تأویل می باشد.
پی نوشت ها:
1) البرهان، سید هاشم بحرانی، ج5، ص543، ح 2؛ نور الثقلین، عروسی حویزی، ج5، ص467، ح 3؛ مجمع البیان، طبرسی، ج10، ص608.
2) البرهان، سید هاشم بحرانی، ج5، ص543، ح 1؛ نور الثقلین، عروسی حویزی، ج5، ص467، ح 1 و 2؛ مجمع البیان، طبرسی، ج10، ص608.
3) نور الثقلین، عروسی حویزی، ج5، ص467، ح 4، و ص480، ح 42.
منتظر حضور شما هستیم
یاعلی