فرقه هاى معروف مسیحى :: سربداران 313

سربداران 313

سربداران 313
برخی از پیامک های شما:
سلام بر سربازان مجازی ایران.من تمام دوستامو با شما اشنا میکنم تا از مطالب مفیدتون بهره مند بشوند و بدونند ماهواره چطور فرهنگمونو میگیره تلاش شما برای آگاه سازی مردم ستودنیه .به امید جهانی شدن سربداران.(مهتاب)
[7975***0936]
**********
درود خدا برشما جوانان ارزش ی نویس . وبتون واقعا روی من تاثیر گذاشته خدا اجرتون بده که چشمای منو باز نمودید و به من کمک کردید (شاکری)
[2589***0912]
**********
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیریت محترم و نویسندگان ازرشی . و با ارزوی قبولی طاعات و عبادتون . الحق وبسایت مفیدی دارید و انشالله پیروز و سربلند باشید (نادعلیپور)
[4851***0930]
**********
سلام و عرض ادب خدمت مدیریت پایگاه فرهنگی مذهبی سربداران ، وبسایت بسیارعالی و اموزنده و دشمن شکن دارید فقط خیلی دیر مطالبتون به روز میشه چرا؟(محمدی)
[5123***0936]
**********
درودخدا بر تو ای مدیریت گرامی آقای مقدسی و نویسندگان محترم خانوم سلیمانی و اقای محمدی خدا اجرتون بده چنین وبهایی در دنیای مجازی واقعا تاثیر گذار و دشمن شکن هست امیداوارم به هدفتون برسید (مرتضی ذالفقار)
[9857***0912]
**********
سلام . به نظر من وبلاگ سربداران از نظر مطالب خوبه گرافیگ هم بد نیست (موسوی)
[3695***0930]
**********
درود خدا بر شما . مطالب سربداران خوبه اما اگر به هاست تبدیل کنید و از وبلاگ بردارید و فقط روی مطالب ناب کار نکنید مثلا ویدیو اهنگ مداحی زیارت از این ها هم در وبتون قرار بدید اگر این کاروکنید هیچ فک نکنم در این دنیای مجازی چنین وبسایت وجود داشته باشه البته از روی مطالب شما میگم(حیدری)
[9189***0912]
**********
سلام علیکم . اللهم عجل لولیک الفرج .... بابا دمت گرم گل کاشته اید (حسینی)
[8659***0918]
**********
نویسندگان
پیوندها
لوگو دوستان
لوگو و بنر سربداران
سربداران313رادنبال کنید

فرقه هاى معروف مسیحى

جمعه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۳، ۰۲:۲۴ ق.ظ

فرقه هایى که در تاریخ مسیحیّت پدید آمدند بسیارند، ولى در این میان ، سه فرقه مذهبى ازهمه فرق مهم تر و معروف ترند، که عبارتند از: کاتولیک ، ارتودوکس و پروتستان(پروتستانت ). در این جا به اختصار به توضیح سه فرقه یاد شده مى پردازیم .

1- مذهب کاتولیک (292):

اوّلین و مهم ترین فرقه مذهبى مسیحى است ، که تا پیش از ظهور مذهب ارتودوکس ، یگانه مذهبحاکم بر جهان مسیحیّت بوده و پس از پیدایش مذهب ارتودوکس در روم شرقى به روم غربىاختصاص یافت . واژه کاتولیک براى نخستین بار درسال 160 میلادى به کار رفت تا کلیساى جامع و عمومى مسیحیّت را از بعضى شعب آن که تازهتاءسیس شده بودند تشخیص دهند. پیروان این فرقه در مناطق مختلف مسیحى نشین دنیا پراکندهاند ولى عمدتا در مناطق لاتین نشین ، ایرلند،آلمان جنوبى و مناطق مدیترانه اى به سر مىبرند. مرکز فرقه کاتولیک در (واتیکان ) در شهر (رم ) ایتالیا است و در راءس آن (پاپ) قرار دارد.

کاتولیک ها بر آنند که نماینده حقیقى کلیساى مسیح هستند و براى خود، تقدّس روحانى و قدمتولایت قائلند؛ آن ها نیز بر این باورند که عیسى (ع ) انجمن مرئى را که همین کلیسا استتاءسیس کرده وپاپ ، جانشین پطرس مقدّس است .

کاتولیک ها براى رعایت آداب مذهبى ، اهمّیّت فراوانى قائلند و قوانین مذهب را در تمام کلیساهاى خود، یکنواخت انجام مى دهند. مراسم مذهبى کاتولیک ها عبارت است از: تعمید، توبه ،اعتراف ، تناول (عشاى ربّانى )، ازدواج و مسح بیماران درحال مرگ .(293)

2- مذهب ارتودوکس :

اوّلیّن تجزیه و تقسیم مهمى که در دین مسیح به وجود آمد پیدایش فرقه ارتودوکس است .ظهور این فرقه بر اثر اختلافاتى بود که میان کلیساى روم غربى و مسیحیان روم شرقى ،پیدا شد و سرانجام این اختلاف عقیده ، به تدریج در قرن یازدهم ، منجر به جدایىکامل گردید.

علّت جدایى میان کلیساى غربى و روم شرقى در آغاز، جنبه سیاسى داشت و پس از تجزیه رومبه دو بخش غربى به مرکزیّت شهر روم و بخش شرقى به مرکزیّت قسطنطنیّه به وجود آمد.به عبارت دیگر، دولت روم شرقى مایل نبود که شهروندان مسیحى آن کشور از نظر مذهبى ،تابع کلیساى واتیکان باشند و به همین سبب در شهر قسطنطنیّه کلیساى ارتودوکس ، کم کمبه طور مستقل ، عمل کرد. از نظر کلامى و عقیدتى هم ، کلیساى روم شرقى تحت تاءثیراندیشه هاى فلسفى یونان باستان قرار گرفت . از جمله اختلافات مهم ارتودوکس ها باکاتولیک ها این است که در کلیساى روم ، تصویر و پیکره حضرت عیسى نیز مقدّس است و جنبهروح القدس دارد، در حالى که در کلیساى شرق چنین نیست . نیز به نظر مسیحیان شرقى روحالقدس تنها ناشى از پدر است ، ولى به عقیده کاتولیک ها روح القدس از (پسر) هم منبعثمى باشد.

عقاید ارتودوکس ها:

برزخ ، مفهوم بى آلایش و برائت از گمراهى و نداشتن امکان اشتباه (عصمت ) پاپ راقبول ندارند. کشیشان این فرقه ، ازدواج مى کنند و مراسم عبادت خود را به هر زبان رایجىبه جا مى آورند.

مرکز ارتودوکس ها، نخست (قسطنطنیّه ) بود و پس از سقوط این شهر به دست عثمانى ها، به(روسیه ) انتقال یافت ، و در زمان حاکمیت کمونیست ها از روسیه به یونان ،منتقل شد و اکنون نیز مرکز ارتودوکس ها شهر (آتن ) در یونان است .

پیروان این مذهب بیشتر در اروپاى شرقى از جمله : روسیه ، رومانى و یونان زندگى مى کنندو فرایض مذهبى آن ها عبارت است از: تعمید، اداى شهادت ، مسح روغن مقدّس ، توبه ، مسح محتضر، عشاى ربّانى و ازدواج .(294)

3- مذهب پروتستان :

پس از قرن شانزدهم در اروپاى غربى ، انقلاب هاى دینى بسیارى در جهت اصلاح مذهب کاتولیک به وقوع پیوست که سرانجام به نهضت پروتستان انجامید.علل عمده پیدایش نهضت پروتستان ، فشار بیش از اندازه کلیساى کاتولیک ، وجود مقررّاتبسیار سخت ، گرفتن پول هاى کلان از مسیحیان به عناوین مختلف در قرون وسطى از جملهفروختن بهشت و عفو گناهان ، فروختن مناصب روحانى و... بوده است . این عملکرد زشت و خشناربابان کلیسا و پاپ ، اعتراض هایى را به دنبال داشت ، و سرانجام به نهضت پروتستانبه رهبرى (مارتین لوتر) منجر شد. او در سال 1517 میلادى اعلامیه پیشنهادى 95 مادّه اى خودرا براى انجام اصلاحات دین مسیح ، انتشار داد. برخى از پیشنهادهاى او از نظر ایمان کاتولیکى غیر قابل قبول بود، ولى نکات تازه اى نیز در میان ان ها وجود داشت ، از جمله اینکه :

نجات ، فقط از راه ایمان به دست مى آید.

کتاب مقدس ، تنها منبع ایمان مسیحى است .

نباید معتقد بود که عَشاى ربّانى ، قربانى است .

رهبانیّت و نذر کردن براى آن ، باطل است .

باید افراد غیر روحانى ، نقش بیشترى در مراسم عبادى و رهبرى دینى داشته باشند.

کلیساهاى محلّى بایداز کلیساى روم مستقل و جدا گردند.

برخى از اعمال کاتولیکى ، مانند حج ، روزه و اعتراف به گناه مردود است .

باید با کارهاى غیر قانونى ، مانند فروش (بخشش نامه ها) و (مناصب روحانى ) برخوردشود.

پس از (لوتر) افراد دیگرى چون (کالون ) درصدد اصلاح مذهب کاتولیک برآمدند وهر یکاز این اصلاح طلبان ، پیروانى پیدا کردند ودر نتیجه ، این اعتراضات زمینه پیدایش فرقه هاى پروتستان را فراهم آورد.

گرچه تعداد فرقه هاى پروتستان زیاد است و کلیساهاى آن ها هم در مسائلى ، اختلاف دارند، امّاهمه در یک مورد اتّفاق نظر داشته و آن ، مخالفت با قدرت الهى پاپ است . پروتستان ها معتقدند که فرد مؤ من براى ارتباط با خدا، احتیاجى به روحانیّان مسیحى ندارد، مقام کشیشى ،همگانى است و کشیشان مى توانند ازدواج کنند؛ اعتراف به گناه لازم نیست ، و نیز به دوشیزه بودن حضرت مریم (س ) و وجود برزخ ، عقیده ندارند.

پیروان این فرقه بیشتر در آلمان ، دانمارک ، آمریکا و کشورهاى اسکاندیناوى (نروژ، سوئد،فنلاند) سکونت دارند. مراسم مذهبى آن ها: تعمید،تناول نان و شراب یا افطار، حضور در کلیسا و قرائت ادعیه لوتر و ازدواج مىباشد.(295)

کتاب آشنایى با ادیان الهی

منبع : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی

292- کاتولیک از واژه لاتینى و یونانى (کاتولیکوس ) به معناى عام و جامع است .

293- ر.ک . جهان مسیحیّت ، فصولسوم تا ششم ، بویژه ص 53 96؛ جهان مذهبى ، ج 2،ص 745 798.

294- ر.ک . جهان مسیحیّت ، ص 30 49 و جهان مذهبى ، ج 2، ص 757 760.

295- ر.ک . کلام مسیحى ، ص 108 110 و خلاصه ادیان ، ص 180 183.

۹۳/۰۱/۱۵
کـــمیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی