اهمیت تربیت دختران و زنان در سیره معصومین (ع)
امروزه بیش از هر زمان دیگر باید به تربیت دختران همت گماشت؛ زیرا از یک سو نزدیک به نیمى از نیروهاى فعال و کارآمد جامعه را قشر زنان و دختران تشکیل مىدهند و از سوى دیگر، گستره فعالیت آنان، همه امور فردى و اجتماعى را در برمىگیرد.ضمن آنکه پرهیز از اختلاط زن و مرد در بیشتر مراکز و ادارههاى خصوصى و دولتى، امرى سخت شده است، در چنین شرایطى باید دانست که تنها در صورت تربیت درست و اسلامى دختران است که جامعه در امنیت به سر مىبرد و نابهنجارىهاى اخلاقى و اجتماعى کاهش مىیابد. اگر جامعه زنان و دختران در رفتار و داد و ستد و رفت و آمدهایشان، دستورهاى شرعى را رعایت کنند و با حفظ حجاب و پوشش اسلامى در اجتماع حضور یابند، انحرافهاى اخلاقى به میزان قابل توجهى کاهش مىیابد؛ زیرا بیشتر نابسامانىهاى فرهنگى و اجتماعى بر اثر اختلاط زن و مرد و جوانان دختر و پسر و در پى رعایت نکردن حدود اسلامى پدید مىآید که با تربیت دینى نسل جوان به ویژه دختران مىتوان از این مسئله پیشگیرى کرد.
پیام متن
حضور چشمگیر دختران و زنان در جامعه و گسترده بودن فعالیت آنها، به فرهنگسازى درست اینگونه ارتباطها نیازمند است که با پرورش درست به دست مىآید.
تربیت دختران در محیط خانواده
مهمترین هدف از تربیت دختران افزون بر خودسازى و پرورش باورهاى دینى، آشنا کردن آنان با فنون و شیوههاى زندگى مانند شیوه شوهردارى، فرزندپرورى، همسایهدارى و معاشرت با مردم است. بدین معنا که دختران در کنار فراگیرى اندیشههاى دینى و آموختن رفتارهاى اسلامى، نقشآفرینى در عرصههاى گوناگون زندگى را نیز بیاموزند. وظیفه مادر است که از کوچکى به آموختن نقشها به فرزندان و دخترانشان بپردازد؛ زیرا محیط خانه مناسبترین فضا براى نقشآموزى دختران است و مادر، شایستهترین معلم و راهنما براى دختر به شمار مىرود.
ارتباط عمیق مادر و فرزند و اعتماد همه جانبه دختر به مادر، مهمترین عامل در اجراى فرآیند تربیت و اثرگذارى آن است. دختر با دیده اطمینان و اعتماد به مادر مىنگرد، به گفته او گوش مىدهد و هر چه بخواهد بدان عمل مىکند. بدینسان مادر، تنها کسى است که از نزدیک با دخترش ارتباط دارد و از نیازهاى مادى و معنوى او آگاه است. او بیشترین زمان را در کنار دختر سپرى مىکند و از خواستههاى قلبى وى آگاهى کامل دارد. از این رو، قادر است مسائل مهم و ضرورى را روشن و آشکارا با دخترش در میان بگذارد و انجام دادن آن را از وى بخواهد. البته مادر در صورتى مىتواند به نقشآفرینى دختر کمک کند که خود، با نقشهاى موردنظر آشنایى کامل داشته باشد.
پیام متن
هدف از تربیت دختران، افزون بر بیمه کردن آنان در برابر انحرافهاى دینى و اخلاقى، آموزش نقشهاى مورد نیاز وى در زندگى خانوادگى و اجتماعى است، که مناسبترین معلم در این زمینه، مادر و بهترین مدرسه براى انجام این کار، محیط خانه است.
زن و انجام وظیفه همسو با ویژگىهاى جسمانى
هر چند زن و مرد در اصل آفرینش، دو گوهر از یک وجودند و مراحل تکوین و رشد جسمى را به صورت یکسان مىگذرانند، تفاوتهایى نیز با هم دارند که در خور دقت و توجه است. از نظر جسمى و بدنى، تفاوتهاى چشمگیرى میان زن و مرد هست که از این نظر، هر گروه ویژگىهاى مربوط به خود را دارد. زن بر اثر ظرافت و آسیبپذیر بودن جسمى، تحمل کارهاى پرانرژى و طاقتفرسا را ندارد. از این رو، استقامت و پایدارى زن در انجام دادن امور مربوط به نقل و انتقال اشیاى سنگین و فعالیتهاى فیزیکى، بسیار کمتر از مرد است.
ویژگىهاى جسمى و روحى زن و مرد، منشأ بسیارى از تفاوتها در نقشهاى اجرایى و اجتماعى آن دو در مقام عمل شده است که آثار خود را در سطح جامعه نشان مىدهند. زنان بر اساس زمینهها و شرایط وجودى خود، قادر به انجام دادن برخى از وظایف اجتماعى که مردان توان آن را دارند، نخواهند بود.
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله نیز با توجه به این امر، پس از ازدواج حضرت على علیهالسلام و فاطمه علیهاالسلام نوعى تقسیم کارى میان آنها به وجود آورد که هماهنگ با وضع جسمى آن دو باشد و هر کدام از آنها به وظایف خاص خود عمل کنند. در حدیثى آمده است که پس از ورود فاطمه علیهاالسلام به خانه على علیهالسلام ، پیامبر صبحگاهان به خانه على علیهالسلام آمد، على و فاطمه علیهاالسلام را در کنار خود نشاند و فرمود: کارهاى داخل خانه همچون غذا پختن، جارو زدن، اداره فرزندان و مانند آن به عهده فاطمه علیهاالسلام و کارهاى بیرون خانه مانند تهیه مواد خوراکى و فراهم ساختن هیزم وظیفه على علیهالسلام باشد.
در حقیقت، این جداسازى وظایف بر اساس استعداد و توانایىهاى ذاتى زن و مرد صورت گرفت و با شرایط فیزیکى و روانى آن دو هماهنگ بود. به علاوه، زن و مرد با پذیرفتن مسئولیتهاى ویژه خود، نوعى صفا و صمیمیت را در فضاى خانه حاکم مىکنند.
پیام متن
هر کدام از زن و مرد باید وظایف خود را انجام دهند و کارهاى داخل خانه بیشتر وظیفه زن و امور بیرون خانه وظیفه مرد است. به تعبیر مولوى: هر کسى را بهر کارى ساختند.
تربیت اقتصادى دختران
یکى از جنبههاى تربیت زنان و دختران، تربیت اقتصادى آنان است. اگر زنان و دختران از دانش اقتصاد خانواده بهرهمند باشند، بهتر مىتوانند به ایفاى نقش خانهدارى بپردازند. تربیت اقتصادى به معناى کارآموزى فنون خانهدارى و فراگیرى شیوههاى درست مصرف مالى است. آشنا ساختن دختران با آشپزى و تهیه غذاى مناسب بدون اسراف و تباه کردن مواد اولیه، از وظایف مادران است.
قرآن کریم دستورهاى متعددى در زمینه اقتصاد و امور معیشتى مردم دارد و همه آنها را به رعایت میانهروى در دخل و خرج سفارش مىکند. مسرفین و کسانى که در استفاده از منابع و امکانات مادى زیادهروى مىکنند، در قرآن از اهل دوزخ شمرده شدهاند، آنجا که خداوند مىفرماید: «وَ أنَّ الْمُسْرِفینَ هُمْ أصْحابُ النّارِ؛ و مسرفان اهل آتشند.» (غافر: 43)
ایجاد روحیه میانهروى در دختران، از عوامل مهم در اداره اقتصاد خانواده است، به گونهاى که این ویژگى در موفقیت و پیدایش رضایت اعضاى خانواده و سازگارى با آنان، به ویژه تأمین رضایت شوهر نقش حیاتى دارد. اگر دختر در خانه پدر با روحیه میانهروى و آیندهنگرى بزرگ شود، مىتواند آن روش را در خانه شوهر نیز ادامه دهد و زندگى آبرومندى را براى خود و اعضاى خانوادهاش فراهم کند. در مقابل، اگر پدر و مادر به تربیت دختر توجه نکنند و او تجملگرا و خودسر بار آید، چنین دخترى در اداره امور خانه موفق نخواهد بود، چنانکه دختران خانوادههاى سرمایهدار که بیشتر در ناز و نعمت بزرگ مىشوند، توانایى چندانى در اداره خانه ندارند. در واقع، بسیارى از آنها با توجه به نوع زندگى در خانه پدر، توقع زیاد و خواستههاى نامعقول دارند که شوهران سطح متوسط جامعه، از پاسخگویى به انتظارها و خواستههاى آنان ناتوانند و بدین جهت، نظام خانواده به تدریج، بر اثر ناسازگارى دچار سستى و فروپاشى مىشود.
سیره فاطمه زهرا علیهاالسلام ، الگوى مناسب میانهروى و قناعت و بىنیازى از مردم است که زنان مسلمان باید از آن پیروى کنند. جریان انفاق لباس عروسى و بسنده کردن به پیراهن کهنه، از رویدادهاى بسیار زیبا و جالبى است که تنها در شب عروسى دخت پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله فاطمه زهرا علیهاالسلام واقع شده و در طول تاریخ نظیر آن مشاهده نشده است. یکى از آرزوهاى معمول جوانان این است که مراسم ازدواجشان به عنوان مراسمى که یکبار در زندگىشان اتفاق مىافتد، باید هر چه باشکوه برگزار شود. این مسئله، طبیعى است و هر جوانى خواهان آن است، ولى حضرت زهرا علیهاالسلام که تربیتیافته مکتب وحى بود، فراتر از خواستهها و گرایشهاى انسانى مىاندیشید و با عمل به سیره رسول خدا صلىاللهعلیهوآله در قناعتورزى، در همان شب به یاد ماندنى زیباترین لباسش را به سائل داد و رضاى خدا و پیامبرش را برخواستههاى طبیعى خود مقدم داشت.
پیام متن
تربیت اقتصادى، در اداره زندگى نقش اساسى دارد و در ایفاى نقش خانهدارى و امور معیشتى اثرگذار است. از این رو، لازم است از دوره کودکى به تربیت اقتصادى دختران اهتمام ورزید و آنها را با روحیه قناعت و صرفهجویى پرورش داد. زندگى باعزت و شرافت فاطمه زهرا علیهاالسلام که با ایثار و از خودگذشتگى عجین بود، برترین راهنماى زنان و دختران مسلمان است.
بهرهبردارى درست زن از ویژگىهاى عاطفى و روانى خود
زن از نظر روانى و عاطفى سرشار از مهر و محبت و صفا و صمیمیت است. ساختار وجودى زن به گونهاى است که در مقایسه با مرد قدرت جذب بیشترى دارد و در ابراز احساسها و عواطف نیز توان بالایى دارد و این ویژگى عاطفى و روانى زن، فرصتى است براى او تا در اداره امور خانواده و تربیت نسل فرزند نقش مهمى را به خوبى و شایستگى ایفا کنند. بر این اساس، مهمترین نقشى که از وى انتظار مىرود، جز نقش تربیتى نیست.
پیام متن
زنان به دلیل بهرهمندى از عاطفهاى سرشار و روانى لطیف، در امر تربیت فرزندان، از مردان موفقترند.
دختران و مسائل بلوغ
بر اساس تفاوتهاى جسمى و روحى زن و مرد، شرایط بلوغ و زمان انجام دادن وظایف دینى و مذهبى آنان نیز متفاوت است. دختر زودتر از پسر به تکلیف مىرسد و پدر و مادر باید به این مسئله توجه داشته باشند. چه بسا ممکن است برخى از خانوادهها از اهمیت این امر بىخبر باشند و سن تکلیف فرزندان خود را از یاد ببرند و زمانى باخبر شوند که بسیارى از تکلیفهاى الهى از آنان فوت شده و فرزندان به موقع آنها را انجام ندادهاند. دختر بر اساس ویژگىهاى بیولوژیکى و روانى خود، زودتر آماده پذیرش وظایف و آموزههاى دینى مىشود. اسلام با توجه به این ویژگى مىخواهد، دختران پیش از پسران در زیر خیمه انسانساز دین و مذهب وارد شوند و معارف اسلامى را بیاموزند؛ زیرا انجام دادن عبادت و پاىبندى به وظایف دینى و اسلامى، در اصلاح و تربیت انسان نقش اساسى دارد. خداوند خطاب به مریم ـ مادر حضرت عیسى علیهالسلام ـ مىفرماید: «اى مریم! در برابر پروردگارت خضوع کن و پیشانى بر زمین بگذار و با رکوعکنندگان رکوع کن». (آل عمران: 43)
از بعضى تفسیرها بر مىآید که این خطاب در نه سالگى مریم بوده و او پس از آن، همواره در حال عبادت بود تا آنجا که بر اثر عبادت، در رسیدن به کمالات معنوى از بزرگان و دانشمندان عصر خود پیشى گرفت. شاید به این دلیل بود که حضرت مریم با جان و دل پذیراى دستورهاى خدا شد و عاشقانه به عبادت او پرداخت. به هر حال، پاىبندى به انجام دادن وظایف دینى و مذهبى، این امکان را به دختران مىدهد که زودتر آمادگى لازم را براى ایفاى نقشهایى چون مادرى و خانهدارى پیدا کنند.
از آنجا که دختر زودتر از پسر به تکلیف مىرسد، آموزشهاى ویژهاى را مىطلبد. بدین معنا که احکام عملى ویژه زنان و دختران، باید پیش از بلوغ، به آنان آموزش داده شود تا هنگام روبهرو شدن با آنچه به زودى برایشان پیش مىآید، دچار مشکل روحى نشوند. چه بسا دخترانى که بر اثر بىخبرى از آنچه هنگام بلوغ براى دختران اتفاق مىافتد، دچار نگرانى و پریشانى روانى و گاه گرفتار پىآمدهاى ناگوارى چون بیمارى مىشوند. این مسئله را با تربیت و آموزش به موقع وظایف دینى و آگاهسازى او مىتوان کنترل کرد.
پیام متن
آگاهى دادن به دختر درباره آنچه بر اثر دگرگونىهاى جسمىِ هنگام بلوغ براى او رخ مىدهد، او را از سرگردانى و افسردگى حفظ مىکند.
برخى نقشهاى سازنده دختران و زنان
1. نقش شوهردارى
مهمترین نقش مورد انتظار از یک زن، شوهردارى است که پس از پیوند زناشویى مطرح مىشود. این نقش زنان، در زندگى اجتماعى و خانوادگى تأثیر بسزا دارد. اگر زن در این زمینه به وظیفه خود به خوبى عمل کند، مىتواند افراد شایستهاى را تربیت کند و تحویل جامعه دهد.
پیدایش عواطف دوستانه و محبتآمیز میان زن و مرد پس از ازدواج، مهمترین عامل استحکام و پایدارى نهاد خانواده به شمار مىرود. وجود مهر و عواطف عاشقانه زن و شوهر، از عنایتهاى ویژه الهى است که بر اساس نیاز فطرى و طبیعى انسان در سرشت آنها نهاده شده و این امر، در جهت رشد و تکامل مادى و معنوى جامعه تأثیرگذار است.
روایتهاى اسلامى نیز بر نقش شوهردارى زن تأکید فراوان دارند و مهمترین وظیفه او را خوشرفتارى با شوهر مىداند. از جمله عنوانهایى که براى تبیین این مطلب زیاد در احادیث به کار رفته، «حُسنُ التَّبَعُّل» است. خانواده یک اجتماع کوچک از جامعهاى بزرگ است و به نظم و انضباط و برقرارى امنیت و آرامش نیاز شدید دارد و این رفتار شایسته زن با شوهر، از عوامل مهم برقرارى آرامش در کانون خانواده به شمار مىرود.
زندگى سراسر نور حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ، در این زمینه سرمشق خوبى براى زنان مسلمان است و زنان باید روش زندگى را از او بیاموزند. همسر بزرگوار فاطمه علیهاالسلام ، حضرت على علیهالسلام درباره شوهردارى او مىفرماید: «در طول زندگى با فاطمه علیهاالسلام ، هرگز مخالفتى از او ندیدم و هیچگاه کارى برخلاف میل من انجام نداد.» از حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز نقل شده که در آخرین لحظههاى زندگى ضمن درخواست حلالیت از شوهرش على علیهالسلام فرمود:
هر چند مىدانم در طول زندگى کارى برخلاف رضایت تو انجام ندادم، ولى از پدرم رسولاللّه صلىاللهعلیهوآله شنیدم که زنى در قیامت وارد بهشت نمىشود، مگر اینکه شوهر از او راضى باشد.
پیام متن
مهمترین نقش زن، نقش شوهردارى اوست که منشأ بسیارى از آثار مؤثر و سودمند در زندگى مشترک خانوادگى است و برترین الگو در این زمینه، سیره عملى فاطمه زهرا علیهاالسلام در محیط خانه و رفتار با على علیهالسلام است و زنان باید از آن حضرت الگوى واقعى بگیرند.
2. نقش مادرى
مادر، واژهاى است زیبا و پر جاذبه که در هر مکتب و آیینى به عنوان سمبل ایثار و فداکارى شناخته مىشود. آغوش پر مهر مادر، مظهر صفا و صمیمیت، عشق و محبت، تعهد و وفادارى است که هر مادرِ با احساسى حاضر است، در راه تأمین نیازهاى مادى و معنوى فرزند و فراهم ساختن وسایل رفاه و آسایش او به هرگونه ایثار و از خودگذشتگى تن دهد. مادر به لحاظ روحى و روانى، آمادگى آن را دارد که در مسیر تأمین نیازهاى فرزندان خود همهگونه رنج و زحمت را با جان و دل بپذیرد تا فرزندش به اوج سعادت مادى و معنوى دست یابد.
عنوان مادرى، افتخارى است براى زنان که هر بانویى پس از ازدواج در انتظار آن به سر مىبرد و امید مادر شدن را دارد. بر این اساس، در هر خانوادهاى که نوزادى، به ویژه نخستین فرزند به دنیا بیاید، سرور و خوشحالى، همه اعضاى آن را فرا مىگیرد. فرزند افزون بر اینکه میوه شیرین پیوند زناشویى است، در تحکیم پایههاى نظام خانواده نیز تأثیر بسزا دارد. وجود فرزند در خانواده تا حدودى از پیش آمدن اختلافها و درگیرىهاى خانوادگى جلوگیرى مىکند. بسیارند خانوادههایى که در پى تولد فرزند همه اختلافهاىشان یکباره برچیده شده و به جاى آن، بذر مهر و محبت، از نو در دل زن و شوهر کاشته مىشود و سرانجام، به زندگى سعادتمندى دست مىیابند.
زندگى فاطمه زهرا علیهاالسلام در عین کوتاه بودن آن، تابلوى درخشانى است در مسیر خانوادههاى مسلمان که همه جنبههاى آشکار و نهان آن، الگوى مناسبى براى مادران امروز جامعه است. ابراز عواطف حضرت زهرا علیهاالسلام به فرزندان و مهر و محبتورزى او با آنان، نشاندهنده عمق احساس مادرى است. در روایتى نقل شده که هر وقت فاطمه علیهاالسلام مىخواست با فرزند خردسالش امام حسن علیهالسلام بازى کند، او را روى دستش بالا و پایین مىکرد و این اشعار را زمزمهوار مىخواند:
اِشْبَه اباکَ یا حَسن***و اخْلَع عن الحقّ الرّسنَ
و اعبُد اِلها ذا مِنن***و لا تُوالِ ذا الاَْحن
اى حسن جان مانند پدرت باش، ریسمان را از گردن حق بردار. خداى احسانکننده را پرستش کن و با افراد کینهتوز دوستى مکن.
پیام متن
مقام مادرى، همانند درختى پر میوه است که از میوههاى آن، فرزندپرورى و آرامشدهى به فضاى خانه است.
3. نقش خانهدارى
خانهدارى به معناى ساماندهى امور خانه، از وظایف زنان است و این کار، در رشد و پیشرفت مادى و معنوى خانواده اثر فراوان دارد. برقرارى نظم و انضباط و پاکیزگى، فضاى خانه را معطر مىسازد و نشاط روحى و روانى را میان اعضاى آن حکمفرما مىکند.
خانهدارى شامل کارهاى داخل منزل نظیر پخت و پز، نظافت، شستوشوى ظروف، پذیرایى میهمان و مانند آنهاست. انجام دادن این امور به طور معمول به عهده زنان است؛ زیرا آنها بهتر از مرد از عهده چنین کارهایى بر مىآیند.
سیره و رفتار معصومین علیهمالسلام به ویژه سیره حضرت زهرا علیهاالسلام در محیط خانواده، چراغ روشنى فرا راه زنان خانهدار است. حضرت زهرا علیهاالسلام با آن مقام و عظمتى که نزد خدا و پیامبر داشت، نه تنها از انجام دادن کارهاى خانه شانه خالى نمىکرد، به عنوان یک زن خانهدار نقشهاى خانهدارى، همسردارى و مادرى خود را به خوبى ایفا مىکرد. خانهدارى، وظیفه مهمى است که اگر زن به درستى به انجام دادن آن موفق شود، هم خانهاى به همراه آرامش را شکل خواهد داد و هم در تربیت فرزندان گامهاى بلندى برخواهد داشت.
پیام متن
ارزش معنوى خانهدارى زن در مقایسه با ارزش مادى شاغل بودن او بیشتر است و عاقلانه آن است که در صورت ضرورت نداشتن شاغل بودن زن، به کار مقدس خانهدارى بپردازد.
4. نقش تربیتى
در محیط خانه و اجتماع، برجسته ترین نقش زن، نقش تربیتى اوست. این نقش از آنجا روشن مىشود که کودک نخستین بار در آغوش مادر قرار مىگیرد و آداب و رسوم اجتماعى را از آنجا مىآموزد. کودک از دامن مادر فرا مىگیرد که چگونه با دیگران رفتار کند. چگونگى رفتار مادر با کودک، در شکلدهى ساختار شخصیتى او تأثیر بسزا دارد. ازاینرو، کارشناسان مسائل تربیتى بر نقش مادر در تربیت فرزند همواره تأکید دارند.
زن، با بهرهمندى از عواطف سرشار و مهر و محبت مادرى، شایستگى تربیت انسانهاى وارسته و شایسته را دارد. امام خمینى رحمهالله مىفرماید:
نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است. براى اینکه زنان و بانوان افزون بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد زندگى هستند، قشرهاى فعال را نیز در دامن خودشان تربیت مىکنند. خدمت زن به جامعه، از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همهکس بالاتر است و این، امرى است که انبیا مىخواستند.
بانوان مسلمان مىتوانند، نقش تربیتى را از بانوى نمونه اسلام، فاطمه زهرا علیهاالسلام بیاموزند و اینکه آن حضرت چگونه توانست در مدت کوتاه شخصیتهاى والا مقامى مانند حسن، حسین، زینب کبرى و امکلثوم علیهمالسلام را پرورش دهد. حضرت فاطمه علیهاالسلام با وجود گرفتارىها و مشکلات فراوانى که به ویژه پس از رحلت پدر بزرگوارش داشت، توانست نقشهاى خود را در جایگاه یک مادر و مربى در بالاترین حد ممکن ایفا کند. بانویى که ضمن همکارى و همدلى کامل با شوهر، به تربیت فرزند همت گماشت و با بهرهگیرى از روشهاى مناسب به این امر اهتمام ورزید و انجام وظیفه کرد. اگر زنان و مادران جامعه از سیره و رفتار حضرت زهرا علیهاالسلام پیروى کنند و روشهاى تربیتى آن بزرگبانو را پیشه خود قرار دهند، در عرصههاى گوناگون خواهند توانست به خوبى به وظیفه خود عمل کنند.
پیام متن
تربیت فرزند، از وظایف اصلى زنان به شمار مىآید و باید در این زمینه به اندازه لازم توجه و دقت به کار برند و همانند فاطمه زهرا علیهاالسلام فرزندان شایستهاى را پرورش و تحویل جامعه دهند.
با تشکر از مطلب خوب و ارزشمند شما
این مطلب با نام خودتان در گلستان بلاگ با آدرس
http://golestanblog.ir/%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B5%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B9/
و در حرف تو http://harfeto.ir/?q=node/35413
منتشر شد.
منتظر مطالب بعدی شما هستیم.