نفی خیانت ودروغ از ساحت مومن
پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۰۵ ب.ظ
رُوِیِ عَن الحَسَنِ بنِ مَحبُوبِ
عَنِ الصادِقِ عَلَیهِ السَلام ُقالَ:قُلتُ لاَبی عَبدِاللهِ (ع)...
رُوِیِ
عَن الحَسَنِ بنِ مَحبُوبِ عَنِ الصادِقِ عَلَیهِ السَلام ُقالَ:قُلتُ لاَبی
عَبدِاللهِ (ع):یَکُونُ المُؤمِنُ بَخیلاً ؟ قالَ: نَعَم. قُلتُ فَیَکُونُ
جَبَاناً؟ قالَ نَعَم. قُلتُ فَیَکُونُ کَذّاباً؟ قالَ لا وَ لا خائِناً ثُمَّ
قالَ:یُجبَلُ المُؤمِنُ عَلی کُلِّ طَبیعَةٍ اِلاَّ الخِیانَةَ وَ
الکَذِبَ[1]
حسن بن محبوب از حضرت امام صادق (ع) نقل میکند که به حضرت عرض کردم: آیا انسان مؤمن بخیل میشود؟ حضرت فرمودند: آری. عرض کردم: ترسو هم میشود؟ حضرت فرمودند: آری. عرض کردم: مؤمن دروغ میگوید؟ حضرت فرمودند: مؤمن دروغ نمیگوید و خیانت در امانت نمیکند. سپس حضرت ادامه دادند: مؤمن ممکن است هر رذیله و صفت بدی پیدا کند مگر خیانت و دروغ.
شرح حدیث: بخل یعنی نعمتی را که خداوند در اختیار انسان قرار داده است در راهی که او میپسندد، امساک نموده و مصرف نکند، هرنعمتی که باشد فرق نمیکند. غیر از بخل داشتن و ترسو بودن، انسان مؤمن ممکن است رذایل و صفات بد اخلاقی مانند حرص، غرور، تکبّر و... را در خودش ملکه نموده و باعث تضعیف ایمانش شود، ولی دروغ گفتن و خیانت، هیچ گاه در مؤمن به صورت ملکه در نمیآید؛ یعنی حالتی پیدا کند که به راحتی دروغ بگوید و خیانت کند. ممکن است مؤمن خدای نکرده (ناخواسته)دروغ بگوید و یا خیانت کند، ولی این عمل به راحتی از او سرنمیزند. در نتیجه دروغ و خیانت با ایمان همسو نبوده و با او جمع نمیشود.
_______________________
[1]بحارالانوار، جلد 72 ، صفحه 172
حسن بن محبوب از حضرت امام صادق (ع) نقل میکند که به حضرت عرض کردم: آیا انسان مؤمن بخیل میشود؟ حضرت فرمودند: آری. عرض کردم: ترسو هم میشود؟ حضرت فرمودند: آری. عرض کردم: مؤمن دروغ میگوید؟ حضرت فرمودند: مؤمن دروغ نمیگوید و خیانت در امانت نمیکند. سپس حضرت ادامه دادند: مؤمن ممکن است هر رذیله و صفت بدی پیدا کند مگر خیانت و دروغ.
شرح حدیث: بخل یعنی نعمتی را که خداوند در اختیار انسان قرار داده است در راهی که او میپسندد، امساک نموده و مصرف نکند، هرنعمتی که باشد فرق نمیکند. غیر از بخل داشتن و ترسو بودن، انسان مؤمن ممکن است رذایل و صفات بد اخلاقی مانند حرص، غرور، تکبّر و... را در خودش ملکه نموده و باعث تضعیف ایمانش شود، ولی دروغ گفتن و خیانت، هیچ گاه در مؤمن به صورت ملکه در نمیآید؛ یعنی حالتی پیدا کند که به راحتی دروغ بگوید و خیانت کند. ممکن است مؤمن خدای نکرده (ناخواسته)دروغ بگوید و یا خیانت کند، ولی این عمل به راحتی از او سرنمیزند. در نتیجه دروغ و خیانت با ایمان همسو نبوده و با او جمع نمیشود.
_______________________
[1]بحارالانوار، جلد 72 ، صفحه 172
۹۲/۱۱/۱۷
افتخار تبادل لینک رو می دید؟